Wnioski przez internet lub bank
Można to zrobić poprzez platformę Emp@tia (empatia.mrpips.gov.pl), Platformę Usług Elektronicznych ZUS, możliwość złożenia wniosku on-line oferuje też większość serwisów internetowych banków. Co ważne, cały proces elektronicznego składania wniosków jest bezpłatny, nie trzeba też instalować dodatkowych aplikacji, ani oprogramowań. Z platform on-line wniosek trafia do organu, który w gminie obsługuje program Rodzina 500 Plus, który następnie go analizuje. Rodzic zaś dostaje Urzędowe Potwierdzenie Odbioru, może też sprawdzić w internecie status swojego wniosku. Tradycyjnie, w urzędzie składać dokumenty będzie można od 1 sierpnia. Niezależnie, czy decydujemy się na elektroniczną, czy tradycyjną formę, wniosek najlepiej złożyć do końca sierpnia. Nie warto czekać do ostatniej chwili. - Złożenie kompletnego i prawidłowo wypełnionego wniosku w sierpniu daje gwarancję ciągłości otrzymywania świadczenia - przypomina resort. W takim wypadku wypłata świadczenia za pierwszy miesiąc nowego okresu, czyli październik, nastąpi do końca miesiąca, zostanie więc zachowana ciągłość. Jeśli się spóźnimy i dokumenty złożymy we wrześniu, pieniądze za październik i listopad zostaną wypłacone nie później niż do końca listopada.
Uważaj na błędy
Jednym z najczęstszym błędów rodziców jest niewskazanie we wniosku pierwszego dziecka. Trzeba to zrobić, niezależnie od tego, czy przysługuje na nie świadczenie, czy nie. Ponadto adres, który podajemy w dokumencie powinien być adresem zamieszkania, a nie zameldowania. To dlatego, że wnioski rozpatrują gminy właściwe dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy. Nie można również zapominać o podaniu kompletnych danych wszystkich członków rodziny (wraz z numerami PESEL), również współmałżonka. Jeśli starasz się o świadczenie tylko na drugie i kolejne dzieci, nie musisz dołączać dokumentacji dotyczącej dochodów. Co jeśli się pomylisz? Gmina sama poinformuje cię o błędzie. Wszystkie poprawki można będzie nanieść również w formie elektronicznej.