Jacht, żaglówka

i

Autor: GREG WOOD

GIGANTYCZNE koszty rejsu sławiącego Polskę. PFN znowu wywołała kontrowersje

2018-03-28 13:16

Z okazji obchodów setnej rocznicy odzyskania przez nasz kraj niepodległości Mateusz Kusznierewicz zaplanował wyprawę morską "Polska 100". Jacht pod polską banderą ma przepłynąć 40 tys. mil morskich i odwiedzić 100 portów. W miastach, do których zawinie jednostka mają być organizowane Dni Polskie z udziałem załogi. Inicjatywę wsparła Polska Fundacja Narodowa niebagatelną kwotą 20 milionów złotych, co wywołało falę komentarzy w mediach społecznościowych. Poza dużymi kosztami organizatorom wytknięto, że do wyprawy użyty zostanie francuski używany jacht SFS II, który jest obecnie przemalowywany na biało-czerwone barwy.

Jak zdradził w rozmowie z Polsat News Kusznierewicz: - Wypłyniemy w setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości, a zakończymy w setną rocznicę zaślubin Polski z morzem. Jacht ma w ciągu dwóch lat przepłynąć 40 tys. mil morskich, a trasa ma prowadzić z Polski do Kilonii, Hamburga, Rotterdamu, Londynu, Dublina, Lizbony przez Atlantyk i Pacyfik. Jak dodał olimpijczyk "Polska 100" nie będzie tylko rejsem dookoła świata, gdyż wiązać się będzie również z udziałem w prestiżowych zawodach sportowych takich jak np. regaty Sydney-Hobart.

Kusznierewicz nie omieszkał podziękować sponsorowi wyprawy, mówiąc: - Wielkie podziękowania należą się naszemu głównemu partnerowi strategicznemu Polskiej Fundacji Narodowej, która przekaże nam jacht i pomoże sfinansować rejs dookoła świat. Koszty projektu "Polska100", według wyliczeń "Gazety Wyborczej", mogą sięgać nawet 20 milionów złotych (z czego ponad 5 milionów pochłonie zakup francuskiego okrętu).

 

 

Według ustaleń "GW" projekt Kusznierewicza (i jego biznesowego partnera Piotra Obidzińskiego) miał zostać wybrany przez PFN bez żadnego konkursu. W indywidualnych rozmowach przepadł ponoć tańszy projekt Romana Paszke, który z okazji rocznicy chciał wyruszyć w rejs polskim katamaranem "Gemini". Koszt wyprawy Paszkego miał wynieść ok. 6 mln złotych.

W rozmowie z portalem wPolityce.pl członek zarządu PFN, Antoni Kolek stwierdził, że koszty wyprawy powinny być mniejsze niż te podawane przez media. Jak mówił: - Budżet projektu to 3 mln złotych rocznie. Projekt jest zaplanowany na lata 2018, 2019, 2020 i w tych latach ma zostać zrealizowany. Dopytywany o to, dlaczego zdecydowano się na zakup francuskiego okrętu wyjaśniał, że nawet przy pominięciu procedur formalnych, pomimo wszelkich starań, polskie stocznie nie mają tak dużego doświadczenia, żeby w krótkim czasie zbudować jacht. W jego opinii: - Czas jest kluczowy dla tego projektu, a zbudowanie takiego jachtu to dość długa praca. Dlatego zdecydowaliśmy się na poszukiwanie jachtu, który jest już dostępny na rynku.

 

 

Zobacz także: Mateusz Kusznierewicz: Czasy i ludzie się zmieniają, ja też

Nasi Partnerzy polecają