Prezydent Andrzej Duda pojechał w środę 19 października na teren budowy tunelu w ciągu Zakopianki. Sądząc po szerokim uśmiechu, jaki gościł na jego twarzy na konferencji, polityk jest zadowolony z efektów prac. - To dla mnie bardzo wzruszająca chwila. Na pewno też dla wszystkich mieszkańców Krakowa, Małopolski, ale też dla absolutnie większości polskich kierowców, turystów, wszystkich tych, którzy kochają polskie góry - mówił.
- Następuje epokowa zmiana - podkreślił Duda. - Tunel na „Zakopiance” za kilkanaście dni zostanie otwarty dla wszystkich kierowców. To ważna inwestycja dla mieszkańców i miłośników gór. Ale najważniejsze jest, przede wszystkim, bezpieczeństwo - mówił na spotkaniu z mediami.
- Wierzymy, że to nie ostatnia inwestycja w Małopolsce. Chcemy, aby Polska także i w tej części stawała się coraz bardziej nowoczesna - wskazywał Duda.
ZACHĘCAMY DO OBEJRZENIA GALERII ZDJĘĆ Z ZAKOPIANKI. GALERIA ZNAJDUJE SIĘ NA KOŃCU ARTYKUŁU
Tunel w ciągu Zakopianki. Trwają prace wykończeniowe
- Aktualnie jest już wykonane oznakowanie poziome wewnątrz lewej i prawej nitki tunelu. Montowane jest oznakowanie pionowe poza obiektem, na dojazdach. Przed portalem południowym - od strony Zakopanego, rozpoczęły się prace związane z oblicowaniem muru oporowego - wyliczyła rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut.
Wewnątrz tunelu trwają już testy i próby zainstalowanych tam urządzeń i systemów niezbędnych do prowadzenia ruchu. Niebawem w tunelu mają także odbyć się ćwiczenia wszystkich służb ratowniczych.
Dwukomorowy tunel w ciągu Zakopianki o długości 2,06 km powstał w masywie góry Mały Luboń w Beskidzie Wyspowym. Drążenie tunelu rozpoczęło się w marcu 2017 r. Koszt całej inwestycji to niemal miliard zł, a zakontraktowana cena nie uległa zmianie. Inwestycję wykonuje włoski koncern Webuild, który w styczniu przejął dotychczasowego wykonawcę - firmę Astaldi.
Kiedy zakończy się budowa tunelu w ciągu Zakopianki? Termin był już przesuwany
Termin zakończenia budowy tunelu był kilkakrotnie przesuwany. Najpierw zapowiadano, że tunel będzie gotowy do końca 2021 r. Później termin zakończenia prac przy budowie tunelu wyznaczono na luty b.r. Kolejna data ukończenia robót została ustalona na koniec czerwca.
O przesunięcie terminu wnioskował wykonawca, argumentując opóźnienia pandemią i absencją pracowników oraz niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi.
Oddanie tunelu do użytku i połączenie go z istniejącą trasą S7 znacząco przyspieszy podróż na odcinku Kraków - Zakopane. Obecnie wykonywany jest 16-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi pod Tatry - z Rdzawki do Nowego Targu. Ma być gotowy w połowie 2024 r. Inwestycja będzie kosztowała ponad 880 mln zł. Po otwarciu tego odcinka dwujezdniową Zakopianką będzie można przejechać od Nowego Targu do Krakowa.