Pierwotnie wybory prezydenckie 2020 miały odbyć się 10 maja. Z powodu epidemii koronawirusa i braku porozumienia co do możliwości przeprowadzenia głosowania pomiędzy najważniejszymi siłami politycznymi wybory ostatecznie tego dnia się nie odbyły. Od tego czasu trwały partyjne przepychanki dotyczące ustalenia nowego terminu, zaś np. Koalicja Obywatelska postanowiła nawet zmienić kandydata (Małgorzatę Kidawę-Błońską zastąpił Rafał Trzaskowski). Ostatecznie datę wyborów podała w środę 3 czerwca marszałek Sejmu Elżbieta Witek.
Zobacz także: Jasnowidz Jackowski wieszczy: Ten rząd się rozsypie! Potem nastąpi coś bardzo DZIWNEGO
W przypadku, w którym w trakcie pierwszej (i ewentualnej drugiej) tury wyborów znajdować się będziesz poza domem (np. na wakacjach), a będziesz chciał spełnić swój obywatelski obowiązek, to można to zrobić poprzez dopisanie się do spisu wyborców. Wniosek w tej sprawie można złożyć na dwa sposoby: przez internet lub bezpośrednio w urzędzie. Jak dokładnie wygląda ta procedura? Odpowiadamy!
Wniosek może złożyć każdy, kto może głosować, czyli spełnia poniższe warunki:
- ma skończone 18 lat
- posiada prawa wyborcze (nie został ich pozbawiony przez sąd ani nie są ubezwłasnowolnione)
- chce głosować w innym obwodzie głosowania w gminie, w której mieszka na stałe
- chce głosować w miejscowości, w której będzie czasowo przebywać w dniu wyborów
- nigdzie nie mieszka, ale przebywa w gminie, w której chce głosować
Napisany samodzielnie wniosek powinien zawierać następujące informacje: nazwisko, imię (lub imiona), imię ojca, datę urodzenia, numer PESEL, adres zamieszkania oraz adres pobytu czasowego w dniu wyborów.
Wniosek należy złożyć jak najszybciej, najpóźniej 5 dni przed wyborami w urzędzie gminy, w której chcesz głosować. Po dopisaniu się do spisu wyborców wyborca zostanie skreślony ze spisu wyborców w obwodzie głosowania właściwym dla miejsca stałego zamieszkania.
Jeśli chcesz wysłać wniosek o dopisanie do spisu wyborców przez internet – potrzebujesz profilu zaufanego (eGO) lub e-dowodu. Pozwalają one potwierdzić twoją tożsamość.
Wniosku online nie możesz wysłać, jeśli jesteś:żołnierzem odbywającym służbę wojskową lub ćwiczenia, ratownikiem odbywającym zasadniczą służbę w obronie cywilnej poza miejscem stałego zamieszkania lub też funkcjonariuszem pełniącym służbę w systemie skoszarowanym.
Szczegółową instrukcję składania wniosku przez internet znajdziesz TUTAJ.