Sondaż. Czy Polacy gotowi są zrezygnować z TVP, aby nie płacić abonamentu?

2017-06-09 13:28

Podczas czwartkowego posiedzenia w Sejmie posłowie skierowali do dalszych prac rządowy projekt nowelizacji ustawy abonamentowej. Ma ona znacząco zwiększyć wpływy do TVP poprzez sprawienie, że znacznie większa część społeczeństwa będzie zmuszona uiszczać opłatę radiowo-telewizyjną. Projekt ten wywołuje duże kontrowersje, w związku z czym se.pl i NOWA TV postanowiły zapytać Polaków o ich zdanie w tej kwestii. Ankietowanym zadano dwa pytania - z czego powinna być utrzymywana TVP oraz czy zrezygnowaliby z oglądania TVP i słuchania Polskiego Radia, jeśli w zamian nie musieliby płacić abonamentu. Zobaczcie, co odpowiedzieli!

Celem rządowego projektu nowelizacji ustawy o opłatach abonamentowych jest poprawa skuteczności poboru abonamentu RTV. Ma ona nastąpić dzięki włączeniu dostawców telewizji płatnej (operatorów sieci kablowych i platform satelitarnych) do procesu rejestracji odbiorników oraz identyfikacji ich użytkowników. Zgłoszenia te będą przekazywać Poczcie Polskiej, co spowoduje, że osoby zawierające umowę o dostarczanie telewizji płatnej, nie będą musiały osobno dokonywać rejestracji odbiornika.

Instytut Badań Pollster zadał ankietowanej grupie osób pytanie, czy zrezygnowaliby z oglądania TVP i Polskiego Radia w zamian za zwolnienie z abonamentu. Jak się okazuje, większość Polaków nie miałaby problemu z brakiem publicznych mediów w swoim codziennym życiu. Odpowiedź twierdzącą na to pytanie wybrało bowiem 64% ankietowanych. Jedynie niecała 1/4 badanych (22%) nie chciałaby rezygnować z TVP i Polskiego Radia, nawet jeśli w zamian mogłyby oszczędzać na abonamencie. Pozostałe 14% respondentów nie potrafiło jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie.

Do dalszych prac w sejmowej komisji skierowano również projekt nowelizacji abonamentowej PSL-u. Zakłada on całkowitą  likwidację opłaty abonamentowej i zapewnienie stabilnego finansowania mediów publicznych z budżetu państwa, a ponadto z dobrowolnych wpłat osób fizycznych, obrotu prawami do audycji oraz z reklam i audycji sponsorowanych. Tymczasem w naszym badaniu aż 64% ankietowanych zapytanych o to, z czego powinna być utrzymywana TVP, uznało, że wyłącznie z reklam. Mniejszym powodzeniem cieszyła się opcja wskazująca, że na budżet telewizji powinny się składać wpływu zarówno z reklam jak i z abonamentu. Taką odpowiedź wybrało 19% respondentów. Jedynie 9% badanych stwierdziło, że stacje zarządzane przez Jacka Kurskiego powinny radzić sobie wyłącznie dzięki wpływom z abonamentu. Pozostałe 8% osób biorących udział w badaniu nie zdecydowało się na wybór żadnej konkretnej odpowiedzi.


Badanie przeprowadzone przez Instytut Badań Pollster w dniach 7-8 czerwca 2017 roku na próbie 1059 dorosłych Polaków. Struktura demograficzna próby była reprezentatywna dla struktury dorosłych Polaków. Maksymalny błąd oszacowania wyniósł około 3%.

Zobacz także: Projekt ustawy o zmianie ustawy o opłatach abonamentowych oraz ustawy o radiofonii i telewizji - SZCZEGÓŁY