Uwaga, dzwoni oszust!
Do niektórych oddziałów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zgłaszają się klienci, którzy otrzymują telefony od osoby podszywającej się za pracownika ZUS. Oszuści proszą o podanie danych identyfikacyjnych niezbędnych wypłaty środków z subkonta. W ten sposób wyłudzają informacje, które mogą im posłużyć do kradzieży lub do zaciągnięcia kredytu.
- Chociaż schemat się zmienia, to cel jest ten sam – wyłudzić pieniądze bądź zdobyć nasze dane, również hasła do konta bankowego i do portali społecznościowych – ostrzega Iwona Kowalska-Matis rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku. - Po oszustwach „na wnuczka” czy na „czternastą emeryturę” przyszła kolej na oszustwo na „pieniądze z subkonta” – dodaje.
Emerycie, uwaga: decyzja o 14. emeryturze już w styczniu! Wiceminister składa deklarację
Wiadomości z wirusami
ZUS podkreśla, że należy uważać także na maile, które przychodzą rzekomo z ZUS. Może być w nich informacja o błędnie naliczonych składkach i prośba o skorygowanie wpłaty. Takie wiadomości mogą zawierać wirusy, dlatego należy je niezwłocznie kasować, poinformować policję i pod żadnym pozorem nie wpłacać żądanych pieniędzy. Jeśli odbierzemy telefon i usłyszymy, że dzwoni pracownik ZUS, powinniśmy być ostrożni. - Przypominam, że my nie dzwonimy do klientów i nie wysyłamy do nich korespondencji mailowej. Kontakt elektroniczny możliwy jest jedynie, gdy klient posiada profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS i wyraził zgodę na taki kontakt – wyjaśnia Iwona Kowalska-Matis. - Ostrzegamy, aby nie podawać swoich danych przez telefon i nie odpowiadać na podejrzane maile, które rzekomo pochodzą z ZUS – apeluje rzeczniczka Zakładu.
Ta grupa najbardziej oberwie po kieszeniach! Ekspert ostrzega
Warto sprawdzić rozmówcę
Jeśli mamy wątpliwości, czy wiadomość , którą otrzymaliśmy jest prawdziwa, albo czy osoba, która dzwoni, jest pracownikiem ZUS, powinniśmy skontaktować się z lokalną placówką ZUS bądź zadzwonić do Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem: 22 560 16 00.