Dotąd były tylko plany i zapowiedzi. Teraz poznaliśmy konkrety nowego przedmiotu „Historia i teraźniejszość”. - Idea jest, ażeby w I i II klasie szkoły ponadpodstawowej wprowadzić przedmiot, którego treścią będzie historia najnowsza, historia drugiej połowy XX wieku, zaczynając od końca II wojny światowej - powiedział we wtorek (9 listopada) minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek. Jak podkreślił, ma to być „niezwykle ważny przedmiot z punktu widzenia znajomości historii najnowszej i rozumienia pewnych procesów historycznych, które mają bezpośrednie oddziaływanie na dzisiejszy stan rzeczy w Polsce, Europie i na świecie”.
Podstawa programowa nie jest jeszcze znana. Wciąż pracuje nad nią zespół ekspertów powołany przez ministra. - Ten nowy przedmiot ma wprowadzić ucznia do współczesnego świata, pozwolić połączyć treści historii najnowszej, historii po II wojnie światowej wraz z genezą tego, co działo się podczas II wojny światowej - uzupełnił Dariusz Piontkowski, wiceminister edukacji i nauki.
„Historia i teraźniejszość” pojawi się we wszystkich typach szkół ponadpodstawowych od 1 września 2022 r. Będzie to przedmiot obowiązkowy dla wszystkich uczniów w klasie I i II. Wprowadzony będzie w miejsce przedmiotu „Wiedza o społeczeństwie” nauczanego w zakresie podstawowym.
- Nie chcemy zmieniać przedmiotu „Wiedza i społeczeństwo” jako przedmiotu rozszerzonego, który nadal może być zdawany na maturze. Uważamy, że ten przedmiot powinien pozostać – dodał Piontkowski. - W tych liceach, gdzie uczniowie wybierają WOS, jako przedmiot rozszerzony, on pozostaje w dotychczasowym zakresie. Zastanawiamy się nad ewentualną korektą podstaw programowych tego przedmiotu - dodał.
Czarnek z piękną żoną Katarzyną wybrali się na pielgrzymkę. Powitał ich Rydzyk. ZOBACZ GALERIĘ PONIŻEJ.
Zakres historii, który do tej pory uczony był w szkole do 2004 r., czyli kończył się na momencie wstąpienia Polski do Unii Europejskiej, zostanie poszerzony do 2015 r. - „Historia i teraźniejszość” to poszerzona wersja historii najnowszej, którą uczniowie przerabiają w klasie VIII. Chcemy, by oparta była o część zagadnień z „Wiedzy o społeczeństwie”, tak, aby uczeń omawiając zagadnienia historyczne miał świadomość tego, jak przekłada się to na teraźniejszość, na współczesne funkcjonowanie świata, społeczeństwa i państwa - wskazał wiceminister.
Przedmiot „Historia i teraźniejszość” będzie wprowadzany stopniowo:
- w roku szkolnym 2022/2023 będzie nauczany w klasie I;
- od w roku 2023/2024 w I i w II klasie.
Obecnie uczniowie uczą się WOS-u po jednej godzinie w tygodniu. Tyle samo HiT-a będzie w I klasie, a w klasie II - dwie godziny. Zmieni się też wymiar godzin historii w cyklu kształcenia w zakresie podstawowym - z obecnych 8 i będzie wynosił 7. Piontkowski zapowiedział, że nauka historii w liceach będzie się kończyć w IV klasie z końcem pierwszego semestru. Wyjaśnił, że zmiana ta podyktowana jest tym, że uczniowie liceum i technikum skupiają się przede wszystkim na tych przedmiotach, z których przystępują do egzaminu maturalnego czy egzaminów zawodowych.
Zespół ekspertów, który pracuje nad przygotowaniem projektu podstawy programowej nowego przedmiotu, ma przygotować też propozycje zmian w podstawie programowej przedmiotów: historia (zakres podstawowy i rozszerzony) oraz wiedza o społeczeństwie (zakres rozszerzony) dla szkół ponadpodstawowych. Efekty prac zespół ma przedstawić ministrowi edukacji i nauki do 30 listopada br. W grudniu minister ma skierować do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych.