- Odkąd jestem w Ministerstwie Cyfryzacji staram się również przykładać wszelkich starań do pracy nad minimalizacją zjawiska patostreamingu oraz propagować ideę bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w sieci. Zorganizowałem w tej tematyce kilka dużych spotkań w MC, koordynując działania wielu instytucji państwowych (m.in. policji, NASK, RPO, RPD, platform cyfrowych) jak i organizowałem spotkania w miastach wojewódzkich na temat bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w sieci, z udziałem lokalnych władz, samorządów, kuratoriów oświaty, policji, a co najważniejsze - samej młodzieży - mówi nam Adam Andruszkiewicz. Ostatnio jednym z najbardziej palących problemów zdalnego nauczania stało się zakłócanie zdalnych lekcji poprzez udostępnianie m.in. pornografii. To tzw. "rajdy na e-lekcje".
- Kwestia ,"rajdów na lekcje online" jest zjawiskiem nowym wynikającym ze specyfiki nauczania zdalnego w warunkach pandemii koronawirusa. W tym miesiącu otrzymałem informację o rosnącej skali zjawiska oraz bardzo negatywnych konsekwencji wynikających z takiej patologicznej działalności - komentuje wiceminister edukacji. Co zatem zmieni się w warunkach przeprowadzania lekcji i z jakimi konsekwencjami muszą liczyć się sprawcy?
- Mam jasny komunikat zarówno dla opinii publicznej, jak i patostreamerów i wszystkich,którzy biorą udział w tym żenującym oraz szkodliwym procederze: Zero tolerancji dla ,"rajdów na e-lekcje"! Zgodnie z zapowiedzią podjąłem działania, polegające na nawiązaniu odpowiednich kontaktów w tej kwestii z przedstawicielami platform społecznościowych i komunikacyjnych. Jestem po pierwszych rozmowach z tymi platformami i wspólnie uzgodniliśmy, że będziemy w tej kwestii ściśle współpracować. Co najważniejsze, podjąłem również stosowną współpracę z Biurem do Walki z Cyberprzestępczością w Komendzie Głównej Policji - zaznacza polityk. Dodaje, że bezpieczeństwo dzieci i młodzieży oraz nauczycieli w sieci jest dla MC priorytetem, zaś sprawcy patologicznych zachowań, mogą spodziewać się surowych konsekwencji.
Aby przygotować nauczycieli, dyrektorów szkół, rodziców oraz uczniów, polski rząd przygotował specjalny portal dotyczący zdalnych lekcji w ramach Bramy Cyfrowej gov.pl, który zawiera wszystkie informacje dla nauczycieli, rodziców i dyrektorów szkół oraz uczniów na temat bezpieczeństwa przeprowadzania lekcji online.
Oto najważniejsze wskazówki, w jaki sposób bronić się przed tzw. "rajdami na e-lekcje":
Warto dobrze poznać platformę na której organizowane są zajęcia oraz przemyśleć sposób organizacji zajęć. Niektóre z funkcji mogą zablokować lub uniemożliwić szkodliwe zachowania, a przemyśleniu ich przebiegu ułatwia pracę szczególnie nauczycielowi.
· Określ i omów jasne zasady dla wszystkich uczestników – kto i w jaki sposób może zabrać głos; kiedy można opuścić lekcję, jak można się skontaktować jeśli podczas zajęć wystąpią problemy techniczne, itp.
· Zwrócić uwagę na nazwy uczestników, aby można było jednoznacznie ich rozpoznać
· Używaj Poczekalni –przed przyłączeniem się do spotkania uczestnicy są w poczekalni i dopiero z niej po akceptacji przez prowadzącego są przenoszeni do videorozmowy
· Udostępniaj jednorazowe linki, które są przypisane do adresu mailowego na jakie zostały przesłane (nie wszystkie platformy mają taką funkcję)
· Koniecznie rozpoznaj funkcję wyciszania wszystkich uczestników spotkania – pozwala na natychmiastowe przerwane niepożądanego zachowania lub nadmierny niespodziewany hałas
· Głos i obraz pojedynczych uczestników udostępniaj dopiero po akceptacji prowadzącego
· Usuwaj niechcianych i łamiących zasady użytkowników
· Zaplanuj zajęcia w taki sposób, aby w trakcie zajęć prowadzący miał przerwę,co pozwoli na przejrzenie czatu czy kamerek wszystkich uczestników spotkania
· Wyłącz możliwości prywatnego czatu między uczestnikami
· Sprawdź jak natychmiast przerwać spotkanie
· Sprawdź jak można nagrywać przebiegu spotkania
Biedroń rośnie w średnich miastach. Mamy wewnętrzne badania kandydata Lewicy
Czytaj Super Express bez wychodzenia z domu. Kup bezpiecznie Super Express KLIKNIJ tutaj