SERIA WYBUCHÓW NA POKŁADZIE TUPOLEWA

i

Autor: Jan Bielecki WRAK SAMOLOTU TU-154

Katastrofa smoleńska: Raport komisji Millera. NAJWAŻNIEJSZE FAKTY

2016-04-08 17:26

Mija 6 lat od momentu katastrofy smoleńskiej. Wciąż toczą się spory o to, co spowodowało tę tragedię. Antoni Macierewicz z Prawa i Sprawiedliwości powołał już nową podkomisję, mającą zbadać przyczyny katastrofy smoleńskiej. Poprzednia władza uważa jednak, że wszystko w tej sprawie zostało już wyjaśnione w raporcie komisji Jerzego Millera. Jakie konkretne ustalenia zawierał w sobie tenże raport- przypominamy na SE.pl.

NAJWAŻNIEJSZE FAKTY:

- Raport Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, która prowadziła prace pod przewodnictwem Jerzego Millera, został przedstawiony ponad 15 miesięcy po katastrofie smoleńskiej, pod koniec lipca 2011 r.

- Raport ma 328 stron i pięć załączników. Został przetłumaczony na język angielski i rosyjski. W raporcie przeanalizowano szereg okoliczności i splot wydarzeń, który doprowadził do tragedii. Nie wskazano jednej konkretnej przyczyny. Nie padają w nim nazwiska winnych.

- Raport od początku krytykowało Prawo i Sprawiedliwość, z Antonim Macierewiczem na czele.

Jako przyczynę katastrofy autorzy raportu uznali (we wnioskach końcowych): - Zejście poniżej minimalnej wysokości zniżania, przy nadmiernej prędkości opadania, w warunkach atmosferycznych uniemożliwiających wzrokowy kontakt z ziemią i spóźnione rozpoczęcie procedury odejścia na drugi krąg. Doprowadziło to do zderzenia z przeszkodą terenową, oderwania fragmentu lewego skrzydła wraz z lotką, a w konsekwencji do utraty sterowności samolotu i zderzenia z ziemią.

Autorzy raportu wymienili sześć głównych czynników, które miały największy wpływ na to, że doszło do katastrofy:

1. Niekontrolowanie wysokości za pomocą wysokościomierza barometrycznego podczas wykonywania podejścia nieprecyzyjnego

2. Brak reakcji załogi na komunikaty PULL UP generowane przez TAWS (Terrain Awarness Warning System, system ostrzegania przed niebezpiecznym zbliżaniem się do ziemi)

3. Próba odejścia na drugi krąg przy wykorzystaniu zakresu pracy ABSU (układ automatycznego sterowania samolotem Tu-154M)

4. Przekazywanie przez KSL (kierownika strefy lądowania w Smoleńsku) załodze informacji o prawidłowym położeniu samolotu względem progu DS (drogi startowej), ścieżki schodzenia i kursu, co mogło utwierdzać załogę w przekonaniu o prawidłowym wykonywaniu podejścia, gdy w rzeczywistości samolot znajdował się poza strefą dopuszczalnych odchyleń

5. Niepoinformowanie załogi przez KSL o zejściu poniżej ścieżki schodzenia i zbyt późne wydanie komendy do przejścia do lotu poziomego

6. Nieprawidłowe szkolenie lotnicze załóg w 36. Specjalnym Pułku na samolotach Tu-154M

Ponadto członkowie komisji wskazali w dokumencie osiem okoliczności sprzyjających wystąpieniu katastrofy:

1. Niewłaściwa współpraca załogi powodująca nadmierne obciążenie dowódcy statku powietrznego w ostatniej fazie lotu

2. Niedostateczne przygotowanie załogi do lotu

3. Niedostateczna wiedza członków załogi w zakresie funkcjonowania systemów samolotu oraz ich ograniczeń

4. Niewłaściwe wzajemne monitorowanie czynności członków załogi oraz brak reakcji na popełniane błędy

5. Nieprawidłowy dobór składu załogi do realizacji zaplanowanego zadania

6. Nieskuteczny bezpośredni nadzór Dowództwa Sił Powietrznych nad szkoleniem w 36. Specjalnym Pułku

7. Nieopracowanie w 36. Specjalnym Pułku procedur dotyczących działania załogi w przypadku: niespełnienia kryteriów ustabilizowanego podejścia, korzystania z RW przy wyznaczaniu wysokości alarmowej dla różnych rodzajów podejść, podziału czynności w załodze wieloosobowej

8. Sporadyczne zabezpieczanie lotów przez KSL w ciągu ostatnich 12 miesięcy, w szczególności w TWA (trudnych warunkach atmosferycznych), oraz brak praktycznego przygotowania na stanowisku KSL na lotnisku SMOLEŃSK PÓŁNOCNY

Zobacz także: Tragedia smoleńska. SPISKOWE TEORIE: sztuczna mgła, wybuch, blokada sterów. Co jeszcze?