Jakimi samolotami latał Mirosław Hermaszewski? Prezentujemy maszyny słynnego kosmonauty [galeria]

2025-06-10 7:39

Generał Mirosław Hermaszewski zmarł zmarł 12 grudnia 2022 roku w wieku 81 lat w jednym z warszawskich szpitali. Hermaszewski był jedynym Polakiem, który odbył lot w kosmos. Jednak znany kosmonauta nie podróżował jedynie w toni kosmosu. Generał podbijał niebo, będąc swego czasu wojskowym pilotem. Jakimi samolotami latał Hermaszewski?

Miroslaw Hermaszewski, MiG-15

i

Autor: Marek Barczyński/Super Express, Shutterstock Miroslaw Hermaszewski, MiG-15

Jedyny Polak w kosmosie - Mirosław Hermaszewski

O śmierci generała Mirosława Hermaszewskiego jako pierwszy poinformował jego zięć, europoseł Ryszard Czarnecki, w rozmowie z Wirtualną Polską. Dziś, gdy Polska ponownie patrzy w stronę gwiazd – dzięki misji Ax‑4 i Sławosza Uznańskiego – wspomnienia o Hermaszewskim nabierają szczególnego znaczenia.

Kiedy urodził się Hermaszewski?

Mirosław Hermaszewski urodził się 15 września 1941 roku we wsi Lipniki na Wołyniu. Po zakończeniu II wojny światowej jego rodzina została przesiedlona na Dolny Śląsk i osiedliła się w Wołowie. To właśnie tam rozpoczął edukację i rozwijał swoje pierwsze pasje. Już jako dziecko przejawiał żywe zainteresowanie lotnictwem.

Od 1960 roku związany był z Aeroklubem Wrocławskim, gdzie stawiał pierwsze kroki jako pilot szybowcowy. Latem 1961 roku, między 1 lipca a 15 października, uczestniczył w turnusie lotniczego przysposobienia wojskowego, podczas którego znacząco podniósł swoje kwalifikacje. 6 sierpnia 1961 roku ukończył kurs akrobacji szybowcowej, a niedługo później rozpoczął szkolenie na samolotach typu CSS-13 – dwupłatowcach używanych wówczas do celów treningowych.

Kariera Hermaszewskiego w wojsku. Jakimi samolotami latał?

13 listopada 1961 roku Mirosław Hermaszewski, posiadając już licencję pilota szybowcowego i uprawnienia pilota samolotowego, rozpoczął naukę w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Tam opanował pilotaż samolotu TS‑8 Bies oraz zdobył kwalifikacje pilota myśliwskiego 3. klasy na odrzutowcu MiG‑15.

Szkołę oficerską ukończył 22 marca 1964 roku w stopniu podporucznika. Otrzymał przydział do 62 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego OPK im. Powstańców Wielkopolskich 1918–1919 w Poznaniu, gdzie w ciągu dwóch lat uzyskał uprawnienia pilota 1. klasy. To właśnie tam został przeszkolony w pilotażu samolotów ponaddźwiękowych MiG‑21.

W kolejnych latach Hermaszewski pełnił szereg odpowiedzialnych funkcji w jednostkach lotniczych:

  • był dowódcą eskadry w 28 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Słupsku-Redzikowie,
  • zastępcą dowódcy 34 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Gdyni-Babich Dołach,
  • oraz dowódcą 11 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego OPK im. Osadników Dolnośląskich we Wrocławiu.

To właśnie z tego ostatniego stanowiska trafił do grupy kandydatów na kosmonautów, rozpoczynając drogę, która zaprowadziła go wprost na orbitę Ziemi.

Katastrofa samolotu Ił-62M. Hermaszewski wspominał. "Płomień urósł..."

Przypomnijmy, że w dniu katastrofy samolotu pasażerskiego Ił-62M „Tadeusz Kościuszko” Polskich Linii Lotniczych LOT Mirosław Hermaszewski odbywał lot służbowy na samolocie TS-11 „Iskra”. 

9 maja leciałem służbowo z Dęblina do Piły. I kiedy osiągnąłem nakazaną wysokość około 2000 metrów, i przelatywałem w rejonie Warki nad Pilicą, wprowadziłem pewną korektę kursu, ponieważ wiatr był silniejszy niż oczekiwałem; i spojrzałem w kierunku Warszawy, a pogoda była dobra, choć bardzo takie wyraźne zamglenie. A zawsze kiedy spoglądasz na Warszawę z powietrza, to widać rozbłyski szklarni okolicznych. Ale w tym momencie pojawił się jakiś inny nieco rozbłysk. Tak kątem oka go zauważyłem. Nie taki jasny, a bardziej przypominający jak gdyby zapalenie zapałki; więc spojrzałem i widzę, że ten płomień bardzo szybko urósł i zamienił się jak gdyby w typowo czarny atomowy grzyb. I wtedy natychmiast zgłosiłem to do kontroli obszaru, do Warszawy. Dopiero chyba po kilkukrotnym wywołaniu kontrolera, kontroler bardzo spokojnie odpowiada, jak dziś pamiętam: „Zero pięćdziesiąty” (taki miałem indeks), „tak, dziękuję, my wszystko wiemy” - wspominał tamto wydarzenie. 

Polityka SE Google News
Express Biedrzyckiej - prof. Ewa Pietrzyk-Zieniewicz
Sonda
Czy pamiętasz lot w kosmos w 1978 roku z udziałem Mirosława Hermaszewskiego?
Drogowskazy
Polskie innowacje czyli "We did it in Poland". DROGOWSKAZY
Mediateka.pl
Sponsor podcastu:
Media Expert i Mediaexpert.pl

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki