Gazeta Finansowa: Lis dostał od rządu prawie 2 MILIONY ZŁOTYCH!

2016-04-29 13:23

Jak ustaliła "Gazeta Finansowa" w ciągu 4 lat do mediów, z którymi związany był Tomasz Lis, wpłynęło z rządowego Narodowego Centrum Badań i Rozwoju 1,8 miliona złotych! W kwocie tej ponad 500 tysięcy złotych trafiło na konto należących do niego portali NaTemat.pl oraz INNPoland.pl (tuż po tym, jak ten został uruchomiony). Działalność NCBiR finansowana jest ze środków Skarbu Państwa oraz funduszy unijnych.  

Jak wyliczają dziennikarze, tylko w zeszłym roku rządowe Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wydało na portale Lisa 412,8 tysięcy zł. Co więcej, gdy Lis w 2014 roku uruchomił na miesiąc przed końcem roku portal INNPoland, to zdążył z miejsca zainkasować 153 tysiące zł. Ponadto w 2015 roku do Media Impact Polska (firma zajmująca się obsługą reklamową powstała z połączenia biur reklamy Grupy Onet.pl, Zumi i Ringier Axel Springer Polska) na reklamy w "Newsweeku" wydano ponad 454 tysiące zł. W 2014 roku była to mniejsza kwota 42,5 tysiąca zł, choć dodatkowe 147 tysięcy zł trafiło dla wydawnictwa RASP. W 2013 roku kwota ta była równa 257,3 tysiące zł, zaś w 2012 roku (pierwszym, gdy Lis stał się naczelnym) do spółki Media On trafiło 325 tysięcy zł na reklamy w tygodniku Lisa.

Gazeta przywołuje też inne kwoty, jakie NCBR przelewało do spółek reklamowych mediów, które sprzyjały rządowi PO-PSL. W samym 2015 roku TOK FM zostało 644,5 tysiąca zł (rok wcześniej 328 tysięcy zł) a tygodnik "Polityka" 114 tysięcy złotych. Zwraca uwagę, że dodatek do niszowego anglojęzycznego tygodnika "The Warsaw Noice" otrzymał aż 600 tysięcy zł.  Na reklamy w TVN przeznaczono ponad 738 tys. zł. Podobnie było w 2013 r. gdy TVN dostał 700 tysięcy zł, a „Agora” na „Gazetę Wyborczą” około 290 tysięcy zł.

"Gazeta Finansowa" stawia tezę, że biorąc pod uwagę do jakich mediów trafiały granty z NCBR, że był to tajny fundusz PO do dotowania przychylnych jej mediów.  Zwraca uwagę ogromna różnica w wydatkach- o ile w 2011 r. na media wydano 367,6 tysiąca złotych, to rok później kwota ta wzrosła do 3,51 miliona zł. W 2013 r. na media wydano 3,2 miliona zł a w dwóch ostatnich latach rządu PO odpowiednio 4,7 miliona zł  i 4,6 miliona zł.

Zobacz także: Nowy sondaż dla " Faktów": Tylko dwie partie mogą być zadowolone